Астрономи откриха 3 малки луни, обикалящи около Уран и Нептун
Снимка: cbsnews.com
CBS News | 2024-03-01 | 03:52:19

Астрономи откриха 3 малки луни, обикалящи около Уран и Нептун

Астрономи от Международния астрономически съюз откриха три неизвестни досега луни на най-отдалечените планети в нашата слънчева система — две обикалящи около Нептун и една около Уран.

Луните бяха забелязани с помощта на мощни наземни телескопи на различни места по света. Последното откритие постави Уран на 28 известни луни, а Нептун на 16.

Една луна, обикаляща около Уран, е толкова малка, че е с диаметър само пет мили.

изявление петък. „Необходима е специална обработка на изображения, за да се разкрият такива бледи обекти.“

Астрономите се надяват, че откритието ще доведе до по-добро разбиране на това как са се образували тези луни, бурните ранни години на нашата слънчева система и движението на планетите по външните краища на системата.

Астрономите също предполагат, че тези нови луни са били уловени от гравитацията на Уран и Нептун или по време на или малко след тяхното формиране.

Как астрономите намериха новите луни?

Десетки снимки с дълга експозиция в продължение на няколко нощи от някои от най-големите телескопи в света позволиха на астрономите по-подробно наблюдение на Уран и околностите на Нептун, отколкото е било възможно преди.

"Тъй като луните се движат само за няколко минути спрямо фоновите звезди и галактики, единичните дълги експозиции не са идеални за заснемане на дълбоки изображения на движещи се обекти", каза Шепард в прессъобщението. „

Чрез наслояване на тези многократни експозиции заедно, звездите и галактиките се появяват с следи зад тях, а обекти в движение, подобни на планетата домакин, ще се виждат като точкови източници, изваждайки луните зад фоновия шум в изображенията“, добави Шепард.

Шепърд използва телескопа Магелан в Чили, за да намери по-ярката от двете нептунови луни. В сътрудничество с Дейвид Толен от Хавайския университет, Чад Трухильо от Университета на Северна Аризона и Патрик София Ликава от университета Киндай в Япония, той откри по-слабата нова нептунова луна с помощта на телескопа Subaru в Хавай.

И двете луни бяха видени за първи път през септември 2021 г.

По-ярката от двете луни на Нептун е с размер около 23 километра (около 14 мили) и отнема почти девет години, за да обиколи около леден гигант. „Най-слабата“ луна отнема около 27 години – най-дългото познато орбитално пътуване на луна – за да извърши едно завъртане, според Шепърд.

Най-новата луна на Уран е забелязана за първи път през ноември 2023 г., също с помощта на Магелан Телескоп. Шепърд направи последващи наблюдения месец по-късно. Със сътрудници той успя да локализира луната в по-стари изображения, които беше направил през 2021 г. в Магелан, както и в телескопа Subaru в Хавай.

Урановата луна е с размери около 8 километра, или 5 мили и отнема 680 дни, за да обиколи планетата.

Как ще бъдат наречени новооткритите луни?

Последното откритие в орбита около Уран бележи първото по рода си от повече от 20 години. Условно наречена S/2023 U1, новооткритата луна вероятно ще бъде кръстена на герой от пиеса на Шекспир, в традицията на други луни, обикалящи около планетата.

Петте големи луни на планетата — Миранда, Ариел , Умбриел, Титания и Оберон — са известни като „литературни луни“, според НАСА. Те са кръстени на герои от Шекспир заедно с няколко, кръстени на герои от произведенията на Александър Поуп

Нептун е кръстен на римския бог на морето. Най-голямата й луна, Тритон, е открита през 1846 г. от английския астроном Уилям Ласел, 17 дни след като германският астроном Йохан Готфрид Гале открива планетата.

И двете новооткрити луни на планетата — S/2021 N1 и S /2002 N5 — в крайна сметка ще получи постоянни имена въз основа на 50-те морски богини Нереиди в гръцката митология, отбелязва НАСА.

Но търсенето на още малки луни не е приключило, според Шепард. „Подозираме, че може да има още много по-малки луни“, които тепърва ще бъдат открити, каза той пред Асошиейтед прес.

Източник: cbsnews.com